Jan Ericson (M) – ett mail och ett telefonsamtal senare

Posted by on Sep 24, 2013 in Socialism | 12 Comments

För ett par dagar sedan mailade jag Jan Ericson och i söndags kväll fick jag ett långt svar från honom. Mestadels handlade hans svar om den ”mailkampanj” jag dragit igång mot honom och att Jan känner sig näthatad.

citat

Från början när jag läste mailet måste jag erkänna att jag blev lite nedstämd och fick en känsla av skuld. Det här var ju ingen uttänkt kampanj och jag ville verkligen inte dra igång ett hotfullt drev mot en privatperson. Det stämmer inte överens med min ideologi och jag har dessutom erfarenhet av hur det känns att bli hotad och hatad och känner därför sympatier med Jan. Det är förjävligt att det finns så många människor som känner ett behov av att hota.

Men ju mer jag tänkte på hans mail desto mindre blev känslan av skuld.

Jan är en riksdagsledamot. Han är en folkvald politiker och har som jobb att representera den svenska befolkningen. Han satt i debattstudion och talade om en politisk sakfråga. Efter programmet uppmuntrade jag röstberättigade personer i Sverige att utnyttja sin demokratiska rättighet och kontakta denna folkvalda politiker.

Jag fördömer hoten han fått men känner inget ansvar över de personer som mailat hot till honom. Ska en medborgare i ett land inte kunna starta kampanjer, aktioner och uppmana till politiskt engagemang utan att sedan anklagas för vad enskilda personer som säger sig tillhöra samma politiska grupp gör? Det verkar jättekonstigt.

Av denna anledning så ringde jag idag upp Jan Ericson på hans offentliga nummer, för att reda ut detta direkt mellan oss.

Jag sa det jag skrivit här ovanför; beklagade att han fått så mycket hot och att han känt sig hatad, men att jag inte kan ta ansvar över det. Jag sa att jag anser att jag höll en god ton i mitt Facebookinlägg. Jag frågade om han själv upplevt min uppmaning som uppviglande eller obehaglig på något sätt.

Jan sa att han inte tyckte det, men att ”du måste ju kunna räkna ut vad det leder till”. Han fortsatte på samma spår som i mailet – berättade att han ibland funderar över om det politiska uppdraget är värt alla hot och att hans familj känt obehag på grund av bilden jag lade upp.

Jag beklagade, åter igen, men vidhöll att detta inte är mitt fel. Att det blir ett demokratiproblem om jag ska ställas till svars för vad idioter på internet skriver till honom. Han verkade tycka att man aldrig ska uppmana till att maila enskilda personer på det här sättet eftersom det triggar igång ”udda personer”. Där skiljer väl våra åsikter åt helt enkelt. Jag tycker att det är en del av hans politiska uppdrag att människor kan maila honom.

Jag frågade om det varit skillnad om han enbart fått ett femtiotal sakliga mail från personer som varit kritiska mot skattesänkningen. Om han då kunnat se detta som ett bra tillfälle att höra berättelser från personer som han annars inte kommer i kontakt med. Jag tror inte att jag fick något ordentligt svar på den frågan. Jan verkar hålla fast vid sin uppfattning om att alla de som mailat är ”vänster” och därmed inte värda att ta på allvar.

I mailet till mig skrev han att han fått tusentals mail men att de flesta är från ”kända vänsterdebattörer och politiker på vänsterkanten”. Han nämnde även ”att höginkomsttagaren Claes Malmberg deltar i era manifestationer visar att det är vänsterkanten i politiken som driver detta”. (Jag tror att han syftar på Medelklassuppropet vilket jag ju egentligen inte är en del av, jag utnyttjade bara Facebooksidan för att sprida mitt budskap).

Jag tycker i alla fall att det är tråkigt att han inte tog till sig av det jag skrev och att hela hans resonemang är så konstigt då han verkar vara så mån om demokratin men ändå väljer att avfärda så många människors åsikter. Han skrev att han inte vill läsa eller svara på mailen längre eftersom ”det finns gränser, och den debatton som många av era anhängare använder är inte värdig en demokrati.”

Är det värdigt en demokrati att en folkvald politiker inte tar en politisk manifestation på allvar, eftersom de som deltar i den inte delar hans åsikter?

När vi talade i telefonen tog han upp diskussionen om sänkta skatter i stället för att svara på mina frågor om vilkas åsikter som räknas. Han uttryckte att människor som har en annan syn på skatter och välfärden inte ”förstår siffror”.  Jag frågade då om han anser att dessa människor är korkade, de som inte håller med Alliansen?

”De har blivit lurade av socialistiska debattörer…” var hans svar.

Efter en ganska lång utläggning från hans sida om Alliansens förträfflighet och vänsterns naivitet så sa jag åter igen att jag inte tar på mig något ansvar över de hot han fått. Jag ställde frågan om han fortfarande tycker att det är mitt ansvar att han fått hot och då svarade han faktiskt att nä, det kan jag ju inte ta ansvar över. Tack, det känns skönt.

Jag uppmanade honom slutligen att polisanmäla och lägga ut de värsta hoten i exempelvis bloggen han driver. I sitt mail till mig skrev han ”kanske borde människor få läsa vad era ‘sympatisörer’ skriver.” Nu verkade han dock ha lagt ner de planerna och ville gå vidare.

Oavsett hur han väljer att göra så tycker jag att han ska rikta sin upprördhet åt rätt håll. I stället för att anklaga mig, som la ut en schysst mailuppmaning så borde han och regeringen ta tag i det stora demokratiproblem som näthatet faktiskt innebär.

Om hans familj, som han påstår, har känt ett obehag av denna mailstorm och om den här typen av hot gör att han överväger att sluta med politik, så tycker jag verkligen att han ska ta chansen att göra något åt detta! 

Varför väljer han att se detta som en hatkampanj mot honom som person i stället för en politisk manifestation? Varför är han så respektlös mot sina meningsmotståndare när han samtidigt anklagar oss för detsamma? Och om han inte ens tycker att det är värt att polisanmäla – varför ska jag då gå runt med ett dåligt samvete över det jag gjort?

0 Bli först att gilla!

12 Comments

  1. Emma
    24 september, 2013

    Jag håller helt med dig i detta. Tycker inte du ska känna skuld. När han i ett debattprogram på TV själv använder sin mailbox som bevis på att medelklassen inte misstycker, då kan han ju inte kort därpå anklaga någon som uppmanat folk att använda hans mailbox (som han ju själv lyfte fram som medium) för att uttrycka misstycke. Jag fördömer också hoten, men att få skarp kritik från oppositionen är något som ingår i en politikers uppdrag. Jag tycker även att det är fel av honom att kalla de som hotat honom för dina ”anhängare”. Det är ju som att kalla huliganer som dras till fotbollsmatcher för att slåss (som inte bryr sig ett skit om fotbollen) för anhängare av någon fotbollsintresserad som uppmuntrat folk att gå till matchen för att heja fram bortaspelarna. Märkligt. Att han sedan anklagar oppositionen för att inte förstå siffror och att ha blivit lurade, det är inte bara oproffsigt i egenskap av politiker, det är dessutom att sätta sig själv på höga hästar och nedvärdera en stor del av det folk som bygger hans samhälle. Vidrigt. Respektlöst. Odemokratiskt. Å ja, man kunde ju önska att han kanaliserade sin upprördhet mot att bekämpa näthatet som han nu har fått smaka lite på. Välkommen till den dagliga verkligheten för oräkneliga kvinnor, invandrare, hbtq-personer, vänsterbloggare mfl, du käre vite kränkte man…

    Reply
    • kickanwicksell
      25 september, 2013

      Mitt i prick!

      Reply
  2. Hans-Uno Karlsson
    24 september, 2013

    Naturligtvis skall du inte gå runt med dåligt samvete. Jan Ericsson är en mycket flitig insändarskribent i lokalpressen här i Sjuhäradsbygden, där han ivrigt framhåller Alliansens förträfflighet och vilket skräckvälde vi skulle få i landet, om det blev än en annan regering. Vi är många som ställer oss frågan om han inte lever i verkligheten – om han inte ser några brister alls i samhället. Att debattera med honom är som att tala med en vägg. För en vecka sedan skrev Borås Tidning om hans dyra resekostnader för att klara av Riksdagsarbetet. Bifogar en länk.
    Fortsätt ta debatten med Jan E men förvänta dig ingen respons. Kanske kommer han att skriva om ”mailbombningen” i en debattartikel eller insändare i lokalpressen. Lovar i så fall att skicka den till dig.

    Tack för att du tar kampen för de svaga i samhället!

    Reply
    • kickanwicksell
      25 september, 2013

      Tack så mycket och ja, skriver han om detta så får du hemskt gärna skicka det till mig!

      Reply
  3. Eva Hillén Ahlström
    24 september, 2013

    Och följande skrev jag i ett mail till Jan Ericson:
    ”Hej Jan
    Jag vill bara berätta för dig att jag helt står bakom debattartikeln av nätverket Medelklassupproret.

    Jag har samma erfarenheter som skribenterna. Jag har jobbat som socialarbetare i mer än 35 år och möter många av de människor som ställs utanför. Och de har blivit alltfler under de senaste sju åren.

    Jag jobbar i Bräcke kommun, en liten fattig kommun i Norrlands inland, med ca
    6 600 invånare spridda på en stor yta. Sedan 2006 har socialbidragen galopperat, nära nog tredubblats. Vi var då 1,5 socialsekreterare som jobbade med ekonomiskt bistånd. I dag är vi 3,4 tjänster. Anledningen till denna utveckling är nedskärningarna i trygghetsförsäkringarna. Kostnaderna för kommunen är orimliga. Men det värsta är att människor far illa – inte minst barnen i dessa familjer.

    Jag citerar ett stycke ur debattartikeln:

    ”Solidaritet handlar om att se sig själv i andra. Det betyder att andras ofärd aldrig kan bli vår egen välfärd, och utifrån vår position som privilegierad medelklass är det nu dags för oss att sätta ner foten. Vi vill inte ha det så här.”

    Vänliga hälsningar
    Eva Hillén Ahlström”

    Jag tar inte heller på mig något ansvar för att Jan Ericson utsatts för hat- och hot-mail, trots att jag la ut hans e-postadress till riksdagen på twitter (den fanns på hemsidan). Han sa själv i programmet Debatt att han inte fått några protest-mail mot 5:e jobbskatteavdraget och då ansåg jag det viktigt att han fick veta vad jag tycker. Men självklart tar jag bestämt avstånd från hot/och hat i alla former och beklagar djupt att han och hans familj fått utstå sådant. Det hör inte hemma i en demokrati.

    Reply
    • kickanwicksell
      25 september, 2013

      Mycket bra mail, jag hoppas verkligen att han läser detta.

      Reply
  4. Lisa - MondoCane
    24 september, 2013

    Jag fattar inte. Alla som inte håller med Alliansen är för dumma för att få komma till tals, alltså finns det inga argument mot Alliansen och ingen som talar emot den? Det låter ju verkligen moment-22.

    Reply
  5. Brev till en riksdagsledamot | karls blogg
    24 september, 2013

    […] hittade en länk på Twitter till en bloggpost om att moderata riksdagsmannen Jan Ericsson saknade röster i sin inbox som är mot fler […]

    Reply
  6. Tomas Ekroth
    25 september, 2013

    Dåligt samvete ska du absolut inte ha. Det du kan ha med dig i ryggsäcken däremot är att i nästa manifestation uppmana till god debatton och att det är politiken, inte personen som ifrågasätts. Detta endast för att slippa känna ansvar eller skuld. Du har verkligen tagit gott ansvar över detta och skött det på ett föredömligt sätt. Grattis till ett gott utslag, tusentals mail låter ju fantastiskt :)

    Reply
  7. anita
    28 september, 2013

    Jag hakade på vad jag tyckte var ett mycket bra initiativ! Jag skrev ett kort och sakligt mejl till Jan E, skulle tro att det är vad de allra flesta har gjort. Tyvärr så verkar nättrollen ta alla tillfällen de kan för att spy ut sin frustration. Du har absolut inget ansvar för dem!

    Reply
  8. Ida
    1 april, 2014

    Ja jösses denna karl, hur arrogant kan man vara?
    undra vart i mitt mail han fann det extremistiska?
    Som du säger, jag gillar verkligen inte hot eller annat liknande skit, men få ett (eller 6000) mail om hans politiska syn är väl helt okej!

    Hej Jan!

    Jag tänkte bara berätta för dig, att jag som sjöman i ett svenskt företag inte alls vill ha sänkt skatt, tvärtom, jag vill höja den.
    Siffror visar att för att BEHÅLLA den välfärd vi har nu (med dess brister) måste skatten höjas med 50 miljoner. Alltså INTE sänkas.

    För välfärd går väldigt mycket före min egen plånbok, den där 500 ingen extra som ni vill “ge” mig vill jag hellre ska läggas på att tex min njursjuke pappa ska få rätt vård (i tid) Eller att mina syskonbarn ska få gå i en bra skola med behöriga lärare.
    Ja, jag kan räkna upp 100 saker till jag hellre vill att pengarna ska gå till.

    För jag, som svensk sjöman har tack vare många år av fackligt arbete en lön som jag klarar mej på, alldeles utmärkt faktiskt.
    Ni kan ju däremot börja snacka om tonnage skatt vare eller inte vara så jag kan få behålla mitt jobb…..

    Ha en fin dag på jobbet, det ska jag ha!

    MVH
    Ida Wallin

    Reply

Leave a Reply

CommentLuv badge