”Den stora stygga vargen kastar sig med öppna käftar mot den erfarna och modiga jakthunden” – om journalistisk etik

Posted by on Jan 8, 2014 in Allmänt | 27 Comments

”En erfaren och modig jakthund, som tidigare jagat björn och inte lägger benen på ryggen för minsta lilla. Det bidrog också till att han överlevde mötet med vargen, ensam i skogen.”

”Med öppna käftar kastar den sig mot jakthunden för att bita honom i strupen.”

”Igor är en bara hårsmån från döden.”

Vad tycker ni att detta låter som? Utdrag ur Rödluvan och vargen eller citat från en seriös artikel i en av Sveriges största nyhetstidningar?

Tyvärr kan jag berätta att det är det senare.

Här slår vargen sina käftar om hunden Igor” är rubriken på en nyhetsartikel som i måndags publicerades i Aftonbladet.  Nyheten är hämtad från tidningen Jakt och Jägare och Aftonbladet-reportern tycks köpa berättelsen med hull och hår utan någon tillstymmelse till källkritik, eller kritik över huvud taget. Artikeln handlar om en hund som ”attackerades” av en varg ute i skogen, men rent språkligt påminner det hela mer om en saga.

aftonbladetHunden Igor beskrivs som modig och erfaren, och att dessa egenskaper skulle vara anledningen till att hunden överlevde ”attacken” är inte ett citat från Igors ägare utan ett konstaterande från journalisten. Vad grundas konstaterandet på?  Vilken kunskap om etologi har journalisten?

Med artikeln på internet finns en video där man får se denna fasansfulla attack. Vad får vi då se på filmen, förutom en intervju med Igors ägare? Jo, vi får se hur hunden springer efter och jagar vargen, och vi får se hur vargen till slut säger ifrån med en markering – för att sedan springa därifrån. Jag kan säga er att min vovve skulle säga ifrån minst lika tydligt om en främmande hund kom springandes efter henne i skogen.

I artikeln berättar Igors ägare att vargen huggit över stålburen och att detta är anledningen till att Igor överlevde. Har han ens kollat på filmen? Vem som helst med någon som helst kunskap om hundar, vargar eller allmänt djurbeteende ser att detta inte är ett angrepp i syfte att döda. Och om syftet varit att döda så hade inte en liten stålbur varit tillräckligt för att hunden ska komma hem utan några som helst märken eller skador. Dessutom är det hunden som stressat fram vargens beteende. Att påstå att det är hundens ”erfarenhet och mod” som räddat dennes liv är bara idioti – det är ju snarare hundens så kallade ”mod” som leder till att den blir angripen.

novayadante
Såhär ser min hund ut när hon leker med sin kompis.
När hon säger ifrån på allvar så ser det bra mycket värre ut.

  • Hur kan en av Sveriges största kvällstidningar tillåta en sån här artikel skrivas?
  • Hur kan man låta detta bli huvudnyhet och framsida på tidningen?
  • Hur kan en journalist skriva en hel artikel utan att på något sätt ta hjälp av expertis eller sätta sig in i ämnet?

Det här är förstås inte det mest extrema exempel på dålig journalistik, och just den här artikeln drabbar ju varken någon enskild person eller någon grupp människor, såsom dålig journalistik annars kan göra…

Men jag tycker att det här är ett tydligt och pedagogiskt exempel på den sensationsjournalistik som i alla fall jag upplever blir allt värre för varje dag. Man vill skapa rubriker, locka läsare… Detta genom att förstärka och befästa en populistisk verklighetsbild. Den här gången handlade det om det gamla vanliga varghatet, men ofta är den populistiska världsbild man använder sig av en helt annan – invandrargrupper pekas ut som kriminella, kvinnosteretyper reproduceras och så vidare.

Media är den tredje statsmakten. Journalisters främsta syfte är att kritiskt granska makten – att berätta någon slags sanning eller i alla fall ge oss en nyanserad bild av verkligheten.

Lever de upp till detta?

Min uträkning av hur mycket pengar en genomsnittlig invandrare lever på i månaden har använts av ett flertal journalister och hänvisats till från höger och vänster. Hur kommer det sig då att ingen journalist tidigare gjort denna uträkning som inte tog mig mer än några timmar? Och framförallt – har de som hänvisat till min uträkning dubbelkollat siffrorna, eller litade de blint på en för dem okänd bloggare?

Det finns givetvis många anledningar till att journalister inte verkar vilja eller kunna göra sitt jobb – dåliga arbetsförhållanden, pressade löner, allt mer frilansfokuserad bransch osv… Men vi kommer ändå inte ifrån hur stort det här problemet är.

Den här gången blev vargen oskyldigt utpekad som en ond skurk.
Vem blir det imorgon?

0 Bli först att gilla!

27 Comments

  1. Lina
    8 januari, 2014

    Så sant som det är skrivet! Sveriges media borde idag veta vilken makt de besitter så det är verkligen skamligt att de inte kollar upp källor och är mer kritiska innan de publicerar! Det känns som att man ständigt blir lurad av tv och tidningar, snart kommer man inte våga tro på nånting alls :(

    Reply
  2. Anneli Johansson
    8 januari, 2014

    Har också sett videon på nätet. Det jag ser är den rädd varg som talar om för en hund att sluta spring efter mig. Det flesta hundar skulle göra lika. // Anneli

    Reply
  3. linda
    8 januari, 2014

    Som jägare…..vart jag riktigt upprörd av detta……såg det för några dagar sedan så har hunnit tänkt ( inte för att det behövdes) Detta är en riktigt varg hatare, vet att han även blivit dömd för en del olaga saker inom just vargfrågor. Anledning vi ser här är ett försvar från vargen att låt mig vara…..hade vargen velat hade stackars Igor absolut inte kommit hem. Men vargar är skygga av naturen. Vargens beteende gentemot Igor är inget konstigt . Bra skrivet angående att en tidning lägger upp detta….var är journalistiken på väg? Visst….dåliga löner osv…..men det ger ingen rätt till att hänga ut en individ som redan är så pass pressad och JA hatad av många. Pengar är mycket men inte allt. Ville jag bli rik skulle jag inte syssla på med jakt och viltvård tex.
    Visst har jag egna åsikter om hur stor vargstam vi bör ha i vårt lilla land…..men jag hatar inte varg och dem skall finnas här. Samarbetar alla parter finner vi en balans. Men det går inte utan kommunikation och öppenhet. Tycker om det du skriver i övrigt, blev extra varm om hjärtat när du tog upp detta. Vänliga hälsningar//Linda

    Reply
    • Ratatusk
      8 januari, 2014

      Hej Linda,
      Det är SÅ skönt att få höra från jägare med ryggrad o kunskap. Jag känner några sen tidigare men tyvärr så är de flesta fega inför de rabiata o mentalt sjuka djurplågarna med jakt licens. De styr o terroriserar i många byar.
      Jag jobbar med rovdjur och vargfrågor och vår grupp har expertis inom olika områden, forskare och andra. Vi vill ha dialog med samer, jägare, boskapsägare, naturfolk, politiker, m.m. och jag undrar om du kan låta mig/oss kontakta dig för att höra om dina synpunkter kring rovdjursfrågor och projekt vi kör igång. Vi vill höra från alla sidor, utom fanatiker och okunniga.
      Om du kan tänka dig vara med på detta så svara gärna här så ska jag hitta ett sätt för oss att växla kontakt uppgifter utan att andra får ta del av det.

      Reply
  4. Ratatusk
    8 januari, 2014

    Bra skrivet Kickan.

    Jag såg detta via Jakt & Jägare tidningen. Jag är ingen jägare men jag håller koll på många delar av samhället och deras retorik kring natur och vilt.

    Lyssnar man till Jakt o Jägares ”reporter” så framgår det tydligt i varje mening han yttrar (reportern) att han hatar varg. Han försöker upprepade gånger att få norrmannen (hundens ägare) att tycka/säga att vargen är ond, farlig, etc men norrmannen tyckte istället att dessa händelser sker nog rätt ofta och att det är nog mycket få fall där hunden verkligen blir dödad. Så uppfattade jag norrmannens syn på det hela, alltså inte alls negativ till varg. Fick du en annan uppfattning?

    Det syn klart på videon att det är hunden som inte är frisk, alltså inte har kvar den genetiska uppsättning där naturens språk längre fungerar. Vi har avlat sönder de flesta av våra ”husdjur”.
    Hunden SKA förstå det språk vargen ”pratar”. Vargen sa 2 gånger till hunden att lämna henne/honom i fred men tredje gången blev vargen tvungen att visa med bestämdhet. Det sista var klart o tydligt en markering och absolut ingen attack för att döda. Att inte jägare eller andra som har någon erfarenhet av djur kan se dessa enkla tecken är skrämmande.

    Boven och hetsaren i detta fall var helt klart hunden.

    Reply
  5. Roger H
    8 januari, 2014

    I det här fallet håller jag med om att rubriken är överdriven, men är förvånad att det hela vinklades mot vargen. Media brukar ju vräka ut falska ”nyheter” till vargens fördel och till jägares nackdel. Kanske inte mer än rätt att nåt för en gångs skull vinklas åt motsatt håll i media.

    Reply
    • kickanwicksell
      8 januari, 2014

      Kan du ge något exempel på detta? Jag har då främst sett artiklar om alla stackars hundar som blivit attackerade.

      Reply
  6. Roger H
    8 januari, 2014

    Ekot har gjort en räcka klavertramp som tidningar har hängt på. ”Illegala fällor hittade i vargrevir” är ett mycket bra exempel. Det var rävfällor som saknade märkning. Det erkändes också att det vart fel, men det fick ju inte de som hörde det på nyheterna veta. ” Hundar står för fler attacker på får än vargen gör” vilket också visades vara felaktigt, enligt forskarna. ”Vargjakten kostar 100 miljoner” … Det är en spekulation… Vad kostar vargen om den inte blir jagad? Gula änkan(junseletiken) har bara hon kostat ca 8 miljoner i flyttkostnader utfodring mm. Att etiken hos journalister är usel håller jag helt med om, men den är det oftast åt motsatt håll än i artikeln om Igor. Detta gäller i alla sammanhang, inte bara när det gäller vargar….. Det är synd att man inte kan tro på nåt man, läser, ser eller hör i media längre.

    Reply
    • Ratatusk
      9 januari, 2014

      Helt fel Roger.
      Fällor som inte har namn och adress uppgifter till ägaren av fällan är per lagens definition illegala fällor. Tänk själv, vad är anledningen till att ägaren vägrar sätta ut den infon? Behöver inte vara raketforskare för att förstå det.
      Hundar står faktiskt för många gånger fler attacker på tamboskap än något annat rovdjur.
      Snacka pengar är väldig låg nivå. I sådant fall bör jämförelser göras med t.ex. de 100 miljoner som politiker som inte vill jobba kostar oss. De >500 miljoner som rennäringen kostar oss skattebetalare.
      Något som tillhör en viss biotop är en naturlig del av den biotopen av en viktig anledning för den biotopens balans. Att INTE låta de djur som naturen skapat för den biotopen få existera, DET är att verkligen rasera ekonomin. En obalanserad natur kostar miljarder. En varg är ingen kostnad. En varg är en investering i en balanserad och välmående natur som genererar exponentiellt ekonomiskt jämfört med att egoistiskt och okunnigt gå in som människa och tro sig vara gud och veta vad som är rätt att tillåta i naturen.
      Att Susi, Sveriges viktigaste varg, kostat miljoner är väl inte hennes fel? Nä, det är politikernas maktmissbruk genom ministerstyre och renägarnas fel att det kostat. Istället för att ta ansvar och skapa lösningar som fungerar i resten av världen så vägrar man tillåta annat än död. Verkar som svensken är intellektuellt underlägsen alla andra i världen. Hade det inte varit för politikernas, renägarnas och jägarkårernas vansinniga egoism så hade hon inte kostat dessa pengar. Alla visste att det inte ger resultat, alla fall alla vi som har en basal kunskap om vilt och varg. Flyttarna gjordes enbart av anledning att Susi är så uppmärksammad i hela världen att fegisarna kastar pengar i sjön för att simulera att de gör något gott.

      De flesta artiklar är befläckade av den indoktrinering som jägarkårerna matar samhället med, de allra flesta falska, sjuka och konfliktskapande. Nästan inget av deras påståenden har någon erkänd forskning bakom sig.
      Se bara hur förvrängd vår demokrati är i Sverige. De båda som bestämmer över rovdjuren i Sverige, Lena Ek och Ecklig Erlandsson, är jägare. Erlandsson var tom ordförande för Svenska Jägareförbundet.
      Dessutom är Svenska Jägareförbundet den enda organisation som har egen klubb i Riksdagen där dom ständigt lobbar politiker med gratis jägar kurser, m.m.
      Är inte detta jävigt till tusen så är man hjärndöd.

      Reply
      • Göran
        9 januari, 2014

        Hur hjärndöd är man om man tror att Erlandsson är ordförande för jägarförbundet?

        Reply
        • kickanwicksell
          9 januari, 2014

          Diskutera gärna i mitt kommentarsfält, men kalla inte folk för hjärndöda är du snäll.

          Reply
        • Ratatusk
          10 januari, 2014

          LOL, tycker du ska ställa den frågan till dig själv. Kanske gå tillbaka till skolan och lära dig läsa?
          Jag kan hjälpa dig. Det står faktiskt så här i mitt inlägg:
          ”Erlandsson VAR tom ordförande för Svenska Jägareförbundet.”

          Alltså inte ÄR. Men jag får inte begära för mycket av folk som hatar irrationellt.

          Reply
      • Roger H
        9 januari, 2014

        Nu pratade jag om nyheten. Varför säga på nyheterna att fällan fanns i vargrevir? Varför inte säga värmland? Den som hittade fällan och rapporterade ville att det skulle låta som att den var avsedd för varg.

        I nästa påstående har du fel. Betänk också hur många hundar det finns kontra vargar.

        Varför basunerar man ut att en vargjakt skulle kosta100miljoner, enbart för att få den i sämre dager. Då det finns vargdyrkare som sätter stopp för varje skyddsjakt så kanske vargjakt på ett fåtal individer kan ge en större acceptans bland drabbat folk och på så vis hjälpa den svenska vargpopulationen. Som det är nu jobbar vargkramarna fram ett hat mot vargen. För drt är väl inteså att man vill ha varg för att ställa till ett helvete för folk?
        Beträffande jäv….. Ger mig tusan på att det finns medlemmar i WWF och SNF i Miljöpartietkommunisterna, ska de inte få bestämma i miljöfrpgor då. De är ju jäviga. Nån med pengar får inte styra ekonomin….

        Reply
        • Ratatusk
          10 januari, 2014

          Finns inte en enda studie i världen som kan visa att det någonsin hjälp att låta hatare döda mer för att få acceptans för den art dom vill döda. Tvärtom faktiskt.

          Finns INGA andra organisationer än Svenska Jägareförbundet med klubb i Riksdagen, alltså INGEN!!! och du tycker inte det är jävigt. Det visar hur vinklad du är.

          Du vrider och vränger allt till fantasifulla vinklingar.
          Sa jag att det är jäv att vara politiker och medlem i jäga-förbund? Jägare ska så klart ha yttrande och bestämmanderätt gällande jakt och alla andra som älskar vildmarken ska få vara med och bestämma om vildmarken. Men jägarna vill ha ensamrätt på allt som gäller vilt.
          Det är jäv att ha en f.d. ordförande i Jägarnas Riksförbund som högst ansvarig för frågor gällande vilt (framförallt rovdjur). Detta förbund som klart o tydligt går ut med officiella policys som visar på en starkt negativ syn på rovdjur. Andra jägarorganisationer har tom satt sina policys till att ALLA rovdjur ska utrotas ur Sverige. Snacka om inkompetenta och okunniga organ.

          Reply
  7. kate
    8 januari, 2014

    Helt rett! Bra sagt!

    Reply
  8. Malin
    9 januari, 2014

    Vargen ska få gå fri, Aftonbladet behöver fan skaffa vettigare journalister. Handlar inte bara om vargar.

    Släpp ut stackarn i Skogen igen.

    Reply
  9. Matte
    9 januari, 2014

    Så jävla sant! Bra skrivet :)

    Reply
  10. Hockeysmurf - Ja, det ÄR jag!
    9 januari, 2014

    Jag vägrade se filmklippet, inte för att ”varg attackerade hund” utan för att jag är så mjäkig.. Avskyr hundar som slåss och undviker det in i det sista. Tyvärr har jag en stor, gapig fyrbent herre som hamnat i slagsmål ett par gånger och uuh…. lika otrevligt varje gång.

    Reply
    • kickanwicksell
      9 januari, 2014

      Jag tycker att du ska kolla ändå, det är verkligen inte våldsamt alls.

      Reply
  11. Kjelle
    9 januari, 2014

    Jag själv skrev om detta för några dagar sedan.och håller med dig.
    -”Jakthund jagade vargen och fick motstånd… det var inte vargens fel att den blev jagad. Det är inte första gången sanningen förvrängs i media, synd att hunden inte fick ett tjuvnyp! ”

    Det finns en FB-grupp där det ska diskuteras om vargens vara eller inte, och där har ni en STOR samling varghatare och dom vill vända på det så som Aftonbladet med flera gör, säger man något i den gruppen så får man hot och personliga angrepp mot sig, så fungerar många varghatare tyvärr.

    Reply
    • Roger H
      9 januari, 2014

      Så funkar lika många från andra sidan också. Man behöver inte hata varg, bara ha en åsikt som skiljer sig från vargtallibanerna.

      Reply
  12. LillaTanten
    9 januari, 2014

    ”Vem som helst med någon som helst kunskap om hundar, vargar eller allmänt djurbeteende ser att detta inte är ett angrepp i syfte att döda.” – kan inte instämma mer! Har sett flera jägarvänner skriva/gilla inlägg i olika grupper och jag vet inte – det känns som om de flesta jägare liksom bara SKA hata vargar och kräva att de utrotas, utan att behöva kontrollera information eller fundera över sitt och sina hundars beteende. Varg är helt enkelt ”lovligt villebråd” i de flestas ögon, baserat på gamla myter och sådan skräpjournalistik som du ger exempel på här. Källforskning och eget kritiskt tänkande existerar inte längre :(

    Reply
  13. Robert
    9 januari, 2014

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18124132.ab

    Läste artikel på mobilversionen av Aftonbladet. Det verkar vara en helt annan artikel än det du beskriver.

    Har dom ändrat, är det två olika artiklar eller stämmer det inte det du skriver?

    (Vill bara vara källkritisk.)

    Reply
    • kickanwicksell
      9 januari, 2014

      Jag vet inte på vilket sätt du menar att den är annorlunda? Kan du ge exempel? Det är den artikeln jag syftar på, citerar samt länkar till.

      Reply
      • Robert
        9 januari, 2014

        Nu har jag läst på AB via datorn och håller med dig. Den är vinklad, helt klart.

        Första gången läste jag för slarvigt (= för snabbt) och missade några stycken.

        Reply
  14. Tor
    9 januari, 2014

    Jag har inget ansvar för vad andra vargar gör!
    Jag tycker själv jag föregår med gott exempel, men det är enbart löjligt att få mig och andra vargar medskyldiga till att vissa beter sig som svin :(
    Det finns inget kollektivt ansvar trams!

    Reply
    • kickanwicksell
      9 januari, 2014

      <3

      Reply

Leave a Reply

CommentLuv badge