Våldet är en mansfråga

Idag dog en fotbollssupporter efter en misshandel i samband med en allsvensk match. Att det finns våldsamma fotbollssupportrar är knappast en nyhet och frågan har diskuterats många gånger tidigare. Nu blir problemet förstås mer aktuellt än någonsin. Alla ställer sig frågan ”Vad ska vi göra åt detta?”.

Och ja, visst borde fotbollsklubbarna och politikerna ta tag i detta fotbollsrelaterade våld och tydligt markera att det inte är okej. Det måste lösas på kort sikt. Jag är dock rädd att man blundar för vad detta egentligen handlar om – att man inte vågar ta tag i det riktiga problemet: maskulinitet och manlighet.

2013 registrerades 1271 våldsbrottslingar i Sverige. Av dessa var 1196 män. Det vill säga 94 procent. Året innan var hela 96 procent av de våldsbrottsdömda män. Det här är ingen slump, och det är ingen slump att manligt kodade sporter och sammanhang är mer förknippade med våld. 

Även om man skulle ta hårdare tag med fotbollssupporterkulturen och med lagstiftning stoppa det våld som förekommer där så skulle vi inte lösa det långsiktiga och riktiga problemet – mäns våld. Våldet förekommer överallt och tar sig bara uttryck på olika sätt. Idag lockar fotbollen till sig våldsamma män, men de hade lika gärna kunnat söka sig någon annanstans.

När en fotbollstränare för ett tag sedan avgick på grund av hot han fått kallade statsminister Fredrik Reinfeldt till presskonferens. Det är bra, detta ska tas på allvar, och det hänger i allra högsta grad ihop med mäns våld mot kvinnor, med våldtäktsdebatten och med det nazistiska våldet. Det som förenar alla dessa former av våld är män och maskulinitet.

Om alla som idag förfäras över det som hänt på allvar vill stoppa våldet så krävs ett bredare perspektiv.

Vi måste ta tag i den maskulinitetsnorm som skapar våldsamma män. Vi måste våga se att det inte handlar om individer eller om kulturer i enskilda sällskap. Vi måste våga se vad vi uppfostrar pojkar till.

De som använder våld gör det av en anledning, givetvis. Våld kan vara ett symptom på andra problem. Ofta handlar det om ett utanförskap, en frustration eller om en oförmåga att hantera problem på andra sätt. Dessa problem löser man förstås inte genom att stoppa våldet, men våldet i sig handlar om maskulinitet och vore det inte för den mansnorm som idag finns så skulle utanförskapet, frustrationen och problemen förmodligen hanteras på ett annat sätt. Därför är det så extremt viktigt att vi vågar se det bredare perspektivet.

Vi måste se till att föräldrar och personal inom barnomsorg och skola har kunskap kring genus och är medvetna om vilka förväntningar de ställer på flickor respektive pojkar. Vi måste se till att populärkulturen tar sitt ansvar och ifrågasätter de snäva och skadliga könsroller som idag dessvärre är norm. Vi kan inte lära unga pojkar att de ska använda våld för att kommunicera, även om det i den åldern bara handlar om en ”kärleksfull knuff” eller ett ”retsamt drag i håret”. Vi måste se till att pojkar får tillgång till ett känslouttryck, ett språk och empatisk förmåga på samma villkor som flickor.

Det är så fruktansvärt tragiskt det som hände idag, men jag tror att få personer är förvånade.

Är det inte dags att vi, att den maskulina fotbollskulturen och att våra politiker med Reinfeldt i spetsen vågar tänka långsiktigt och hitta lösningar för våldet nu? Är det inte dags att vi börjar se våldet som en mansfråga? Är det inte dags att reagera?

Läs mer:
”Män är djur” – vems åsikt är det egentligen?
Vad är våldtäktskultur
Det är grottmannen som våldtar och krigar, Gabriella Bark

14 personer gillar detta!

16 Comments

  1. Markus H
    30 mars, 2014

    Väldigt bra skrivet inlägg. Känner instinktivt ett motstånd mot det du skriver och känner hur jag börjar protestera samtidigt som en annan del av mig känner att det är sant det du skriver. Jag ser att det bara är konditionering jag fått från barnsben om hur en man ska vara som gör att jag vill säga att du har fel.

    Men du har inte fel och det skrämmer mig som man och individ!

    Reply
  2. Cecilia Filipovic
    30 mars, 2014

    Har läst Idrottsvetenskap och haft tre döttrar som spelat klassfotboll, för längesedan, men helt eniga var vi i min klass om att det här hatet startar tidigt!!
    Föräldrarna är värre än hulliganer och hetsar sina barn, och då främst pojkarna, tills all glädje är borta och enbart prestationen är viktig.
    Föräldrar börjar slåss med andra föräldrar. (Har aldrig läst om två mödrar, än så länge)
    Föräldrar skriker åt domaren och ger sig in i slagsmål med den, som på det stadiet inte sällan är en ungdom. (Har aldrig hört talas om mödrar som gjort den dumheten heller).

    Är det så sorgligt att vi har män löst gående i samhället som är värre än djur? På en ridskola är det högst olämpligt med hingstar. Kanske ska vi sätta fotboja och kastrera alla män som är färdiga med sitt barnalstrande? För det är tyvärr så sällan man känner stolthet till den grad att avundsjukan kniper och säger: ”Jag skulle varit man istället!”

    Om det inte gäller de områden där kvinnor inte får komma in och ta plats p.g.a. kön. Men inte ens då vill jag vara man, utan vill att vi kvinnor ska köra ut armbågarna och tränga oss fram. Inte slå ihjäl någon! Vi ska fram tack vare kompetens och intelligens, vilket är något män kanske har, men som ligger under deras gamla stenåldershjärnas kontroll. Kanske t.o.m. på reptilhjärnenivå emellanåt? Andas, äta, blinka, skita…

    Ibland känner jag mig elak när jag skriver så här. Jag känner att jag kränker de män som faktiskt är människor. Men vart är ni då ni behövs? Alla lika – Alla olika

    Överbevisa mig, bevisa att män inte är dumma i huvudet utan kan gå på fotbollsmatch utan vare sig vakter eller poliser. Kan ni det?

    Reply
    • Kickan Wicksell
      30 mars, 2014

      Jag tror att det viktigaste är att prata om _varför_ männen beter sig såhär, för det handlar inte om testosteron eller biologi på något sätt. Vi har ju olika förväntningar på könen redan när de ligger i magen – det visas ju genom hur nyfikna alla är på könstillhörigheten direkt när någon väntar barn.

      Och nej, jag tror inte på att kvinnor/tjejer ska armbåga sig fram. Jag vill inte att kvinnor ska anamma den skadliga mansnormen utan männen borde lära sig mer av de kvinnligt kodade egenskaperna i stället. Då skulle världen genast bli trevlig.

      Reply
  3. sak
    30 mars, 2014

    Superbra skrivet! Det är verkligen dags att vi börjar eliminera de skadliga delarna av mansrollen (vilket är rätt mycket av den) och ”manligheten”.

    Reply
  4. Cosmo
    31 mars, 2014

    herregud jag ryser så himla stark, viktigt och genial är denna text!
    du sätter huvudet på spiken och jag vill bara trycka upp dessa ord i ansiktet på människor så de måste läsa, vakna, känna, förstå!!!

    Reply
  5. Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa
    31 mars, 2014

    JA! JA BARA JA PÅ DETTA!

    P.S Snygg bloggen blitt!

    Reply
  6. Fotboll, våld och maskulinitet | Johanna Nordström
    31 mars, 2014

    […] Kickan Wicksell skrev redan igår ett bra inlägg om hur våld och maskulinitet hör ihop. Stephan Mendel-Enk gör samma koppling i sin bok. De män som är våldsamma är alltså inte […]

    Reply
  7. Björne
    31 mars, 2014

    Jag håller delvis med. Men de 600-650 män och kvinnor (enligt polisen)som ställer till de här problemen (av årligen två miljoner åskådare på svenska fotbollsmatcher) är inte där för idrotten. De är där för adrenalinkicken och slagsmålen. Så det är i grunden ett samhällsproblem. Det är frustrerade människor (av olika orsaker) som lika gärna kunde ha valt någon annan anledning att slåss. Supporterkulturen är något helt annat, där går 99,99 procent på fotboll för fotbollens skull. Tyvärr börjar det dyka upp en väldig massa åsikter om den här problematiken från människor som aldrig har varit på en fotbollsmatch…

    Reply
    • Kickan Wicksell
      31 mars, 2014

      Men om du läser min text så är det ju det jag skriver, dvs att detta inte har med fotboll eller supporterkultur att göra – utan om machonormen och om maskulinitet. Att våldet lika gärna kunnat finnas någon annanstans.

      Reply
  8. mannenmedslangen
    1 april, 2014

    Synen på maskulinitet och manlighet framstår som en smula skev.

    Sen när är det ett accepterat beteende i pojkars uppfostran att dra flickor i håret?

    Låter som att någon är i behov av en kärleksfull knuff. :-)

    Reply
    • Kickan Wicksell
      1 april, 2014

      Jag tror faktiskt att även du hört föräldrar/förskolepersonal/vuxna bortförklara och förminska sådana handlingar från pojkar med att ”han är nog lite kär i dig men vet inte hur han ska visa det”. Så gör man nämligen, i stället för att faktiskt lära pojkar hur de kan visa ömhet på riktigt.

      Reply
  9. Linnéa
    13 april, 2014

    Jag håller helt med. Killar har sociala faktorer runt om sig att de ”omvandlas” till en slag minimänniska som skadar och förtrycker kvinnor. Roten till problemet är att förändra killars uppväxt.

    Reply

Leave a Reply

CommentLuv badge